Нов български университет се създава с решение на Седмото Велико народно събрание на 18 септември 1991 г. С това решение се дава статут на висше училище на учреденото през 1990 г. от проф. Богдан Богданов, д. н. и група български интелектуалци Дружество за нов български университет.
За първи път в България Нов български университет въвежда и развива обучението по програми за степените бакалавър, магистър и доктор; кредитната система; интердисциплинността на програмите; дистанционната и електронната форма на обучение; продължаващото обучение; новия тип кандидатстудентска кампания и писмен изпит – Тест по общообразователна подготовка (ТОП); електронното записване; отворената система за обучение с възможност за свободен избор от студентите.
През академичната 2019/2020 година по предложение на Разширения академичен съвет, Настоятелството избира за Ректор на Нов български университет проф. Пламен Дойнов, д.н. Дипломи за сенатори в новоучредения Сенаторски съвет към Настоятелството получават проф. Георги Фотев, д.н. и проф. Ивайло Знеполски, д.н.
Обявената пандемия на COVID 19 поставя университета пред сериозни изпитания в извънредна ситуация, непозната за поколения преди това. В писмо до университетската общност при обявяването на пандемията Изпълнителният директор на НБУ казва „Нека използваме тази криза като възможност да развием нови форми за управление на процесите и социално общуване между нас, нашите преподаватели и студенти и да излезем още по-силни в юбилейната година на Нов български универистет“. Бързата реакция и стратегически решения във всяка една вълна на пандемията запазва сигурността на академичната общност, гъвкавостта на процеса на обучение и живота в мрежа, въпреки социалната изолация.
Девизът на НБУ е Ne varietatem timeamus – Да не се боим от разнообразието.
Мисия
- Да бъде ориентиран към своите студенти като изгражда предприемчиви, социално отговорни личности, подготвени за живот в условията на съвременна демократична България, обединена Европа и глобализиращия се свят
- Да допринася за напредъка на университетското образование чрез интердисциплинарно и специализирано обучение и научни изследвания по международни стандарти
- Да поставя в служба на обществото своя академичен потенциал и да реагира на социалните и икономическите промени, като участва в тях със свои проекти
Академичен профил
- науките за човека
- науките за обществото
- природните науки
- новите технологии
- изкуствата
Образователна философия
Образователната философия на НБУ е основана на либералната идея за образование, свързващо придобиването на знания и професионалното специализиране с общото духовно развитие.
Управление
- Настоятелство
- Сенаторски съвет
- Председателски съвет на Настоятелството
- Академичен съвет
- Ректор
- Ректорски съвет
Визия НБУ 2025
- НБУ е образователен център, ориентиран към своите студенти, който осигуряваобновяваща се учебна програма, фокусирана върху високото качество и насочена към компетенциите на XXI век.
- НБУ е изследователски и творчески център за идеи, проекти и технологии, както за собственото си развитие, така и за да посреща нуждите на общественото развитие сега и в бъдеще.
- НБУ има засилено публично присъствие за разпространение на своите постижения и утвърждаване на положителен и креативен имидж, и повишаване на рейтинга на университета в национален и международен план.
- НБУ има изграден кампус с развита инфраструктура и висок стандарт на материалната база за осигуряване на академична среда.
Стратегически проекти
- Реформа на общото образование
- Развитие на учебните програми
- Развитие на преподавателския състав
- Развитие на научноизследователската и творческата дейности на НБУ чрез приоритетни проекти
- Развитие на материалната база
- Комуникационна реформа
Нормативни актове
През академичната 2019/2020 година са приети, изменени и допълнени следните нормативни актове:
- Правилник за устройството и дейността на НБУ
Изменен и допълнен от Настоятелството на 15.06.2020 г.
- Наредба за учебния процес в НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 24.09.2019 г., 07.2020 г.
- Стандарт за завършване на образователно-квалификационна степен
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 17.03.2020 г.
- Процедура за обучение на докторанти
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 19.11.2019 г., 17.03.2020 г.
- Стандарт за учебна програма, аудиторен и тренингов курс
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 24.09.2019 г., 14.04.2020 г., 14.07.2020 г.
- Наредба за студентите в НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 24.09.2019 г., 14.04.2020 г.
- Процедура за обслужване на кандидат-студенти и студенти
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 24.09.2019 г.
- Процедура за осигуряване на студентски труд и стаж
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 19.11.2019 г.
- Наредба за развитието на академичния състав на НБУ
Изменена и допълнена от Настоятелството на НБУ на 15.06.2020 г.
- Изисквания за видовете работа и процедура за планиране, отчитане и оценяване на основната заетост на преподавателите на трудов договор
Изменени и допълнени от Настоятелството на НБУ на 02.12.2019 г.
- Статут на дарителски фонд „От алумните за стдентите на НБУ“
Приет от Настоятелството на НБУ на 15.07.2020 г.
- Статут на УПИЗ „Радио-телевизионен център“ на НБУ
Приет от Ректорския съвет на НБУ на 10.03.2020 г.
- Статут на Франкофонски център за академични постижения в НБУ
Приет от Ректорския съвет на НБУ на 10.03.2020 г.
- Статут на център за подкрепа на студенти със специални образователни потребности
Приет от Ректорския съвет на НБУ на 12.05.2020 г.
Система за качество
Анкетни проучвания
- Анкетно проучване за удовлетвореността от административното обслужване
Участват 1696 студенти. Констатира се повишена удовлетвореност от цялостната дейност на административните структури: Студентска администрация – много добър 4,86; Програмни консултанти/Секретар специалисти – много добър 5,19; Секретари на департаменти – много добър 5,17; ЦКРОР – много добър 5,07; Библиотека – много добър 5,40.
- Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от курсовете и преподавателите
Получени данни през есенния семестър за 1529 курса и техните преподаватели. Средната оценка за удовлетвореност от курсовете е много добър 5.35, за удовлетвореност от преподавателите – много добър 5.47. Като резултат от въведената през март 2020 г. извънредна епидемиологична ситуация, анкетното проучване за пролетния семестър акцентира върху електронното обучение. На първо място се търси информация кои от електронните форми на обучение и канали за комуникация с преподавателите са най-ефективни. Събраните данни за това доколко са предоставени източници в помощ на подготовката на студентите са 86.44% и до каква степен преподаватели отговарят на запитванията от студентите – 84.57%.
- Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от учебните програми
Събрани са 8759 отговора с фокус върху условията на електронното обучение. 76.45% от студентите твърдят, че е малко вероятно или по никакъв начин променената учебна ситуация няма да се отрази на обучението им. На студентите най-много им липсва прекият контакт с преподавателите (56.23%), ритъмът на учебния процес (36.37%) и екипната работа с другите студенти (31.38%). 65.9% от студентите заявяват, че са напълно технически подсигурени за електронно провеждане на учебния процес, а 6.22%, че нямат необходимите условия.
- Анкета сред преподавателите за електронното обучение
Извънредната ситуация налага да се проведе извънредно допитване сред преподавателите, за да се проследи до каква степен се отразява на учебния процес. В допитването участват 51% от преподавателите в НБУ. Събраната информация отразява – до каква степен студентите се справят в новите условия – (63.55% без видими проблеми), дали има промени в присъствието на студентите – (19.11% повиши се; 60.55% запази се). В свободни отговори преподавателите споделят кое в създалата се ситуация оценяват като успех на НБУ и своите препоръки към организацията на учебния процес.
- Анкетно проучване сред кандидат-студентите за техните нагласи и очаквания към НБУ
Получени отговори от 1893 кандидат-студенти. Основният източник на информация за кандидатстващите в НБУ са неговите студенти (53,7%). Личните впечатления от университета (48,5%) и информацията от съучениците (32%) са също определящи за избора на кандидат-студентите. Основните предимства на НБУ кандидатите виждат в добрата практическа подготовка (74%), съвременната материална база (63,1%) и различното отношение към студентите (51,9%). Извънредната ситуация се отразява в повишаване на процента на кандидат-студентите, които на въпроса „Ще кандидатствате ли и другаде?“ избират да учат в НБУ, вместо в чужбина – 30.1% спрямо 22.6% през предходната година. Безусловно избират НБУ 57.4%.