Нов български университет се създава с решение на Седмото Велико народно събрание на 18 септември 1991 г. С това решение се дава статут на висше училище на учреденото през 1990 г. от проф. Богдан Богданов, д. н. и група български интелектуалци Дружество за нов български университет.
За първи път в България Нов български университет въвежда и развива обучението по програми за степените бакалавър, магистър и доктор; кредитната система; интердисциплинността на програмите; дистанционната и електронната форма на обучение; продължаващото обучение; новия тип кандидатстудентска кампания и писмен изпит – Тест по общообразователна подготовка (ТОП); електронното записване; отворената система за обучение с възможност за свободен избор от студентите.
През академичната 2020/2021 година проф. д-р Веселин Методиев е избран за Председател на Настоятелството на Нов български университет. Настоятелството на НБУ приема Програма за честване на 30-тодишнината на университета. Под знака на 30-годишнината се открива Новата академична година, провежда се Галаконцертът на ХХІ Международен майсторски клас на Райна Кабаиванска, поставя се идеята за създаване на Университетски музей и провеждане на Юбилеен научен форум „Университет на промяната“, включващ серия от конференции, организирани от департаментите на НБУ.
Нов български университет е класиран в ТОП 100 на работодателите в България в ежегодната класация на Career Show Awards.
Девизът на НБУ е Ne varietatem timeamus – Да не се боим от разнообразието.
Мисия
- Да бъде ориентиран към своите студенти като изгражда предприемчиви, социално отговорни личности, подготвени за живот в условията на съвременна демократична България, обединена Европа и глобализиращия се свят
- Да допринася за напредъка на университетското образование чрез интердисциплинарно и специализирано обучение и научни изследвания по международни стандарти
- Да поставя в служба на обществото своя академичен потенциал и да реагира на социалните и икономическите промени, като участва в тях със свои проекти
Академичен профил
- науките за човека
- науките за обществото
- природните науки
- новите технологии
- изкуствата
Образователна философия
Образователната философия на НБУ е основана на либералната идея за образование, свързващо придобиването на знания и професионалното специализиране с общото духовно развитие.
Управление
- Настоятелство
- Сенаторски съвет
- Председателски съвет на Настоятелството
- Академичен съвет
- Ректор
- Ректорски съвет
Визия НБУ 2025
- НБУ е образователен център, ориентиран към своите студенти, който осигуряваобновяваща се учебна програма, фокусирана върху високото качество и насочена към компетенциите на XXI век.
- НБУ е изследователски и творчески център за идеи, проекти и технологии, както за собственото си развитие, така и за да посреща нуждите на общественото развитие сега и в бъдеще.
- НБУ има засилено публично присъствие за разпространение на своите постижения и утвърждаване на положителен и креативен имидж, и повишаване на рейтинга на университета в национален и международен план.
- НБУ има изграден кампус с развита инфраструктура и висок стандарт на материалната база за осигуряване на академична среда.
Стратегически проекти
- Реформа на общото образование
- Развитие на учебните програми
- Развитие на преподавателския състав
- Развитие на научноизследователската и творческата дейности на НБУ чрез приоритетни проекти
- Развитие на материалната база
- Комуникационна реформа
Нормативни актове
През академичната 2020/2021 година са приети, изменени и допълнени следните нормативни актове:
- Правилник за устройството и дейността на НБУ
Изменен и допълнен от Настоятелството на 09.06.2020 г. и на 07.06.2021 г.;
- Система за наблюдение и отчитане на курсовете през есенния семестър на академичната 2020-2021 г.
Приета от Академичния съвет на НБУ на 20.10.2020 г.
- Статут и правила за ползване на Библиотеката на НБУ
- Изменен от Академичния съвет на НБУ на 22.12.2020 г.
Статут на Училището за професионално и продължаващо обучение на НБУ
Изменен от Ректорски съвет на НБУ на 09.03.2021 г.
- Статут на център за подкрепа на студенти със специални образователни потребности
Изменен от Ректорския съвет на НБУ на 18.05.2021 г.
- Правилник за организацията и дейността на Студентски съвет на НБУ
Одобрен от Академичния съвет на НБУ на 20.07.2021 г.
Система за качество
Анкетни проучвания
Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от курсовете и преподавателите
Получени отговори – 58 675. Средна оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е много добър 5.38, а на преподавателите – много добър 5.48. Студентите отчитат, че над 90% от преподавателите са успели изцяло или частично да адаптират учебното съдържание на курса за изискванията на електронната среда. Около и над 80% от студентите считат, че съответният преподавател е успял да създаде атмосфера на диалог и дискусия, че е разяснил успешно темите и целите на курса, както и начините на оценяване, че е предоставил допълнителни учебни материали и че активно използва Moodle НБУ. През пролетния семестър са получени 37 092 отговора. Въпросите са фокусирани върху оценката на студентите за електронно проведеното обучение. Оценките на курсовете и преподавателите са съответно много добър 5.40 и 5.49. Над 85% от студентите дават много добра или отлична оценка на уменията на своите преподаватели в електронна среда. 83.51% отговарят, че преподавателят е предоставил адаптирани за електронна среда учебни материали – презентации, лекции, тестове. Над 78% споделят, че са получили нужното им индивидуално отношение и подкрепа в процеса на електронно обучение.
Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от учебните програми
Събрани са 8146 отговора. Средната оценка, която дават студентите на НБУ на учебните програми, е много добър 5.06. 71.43% от отговорилите заявяват удовлетворение от подредеността на курсовете в своите програми – от въвеждащи към по-специализирани. 72.01% от студентите мислят, че тяхната програма им дава нужните знания и умения в съответната професионална област. Практическите знания успешно допълват теоретичните дисциплини – според 63.58% от студентите. Над половината от отговорилите заявяват, че тяхната програма предоставя възможности за практика и стажове, като тези практики и стажове надграждат учебното съдържание.
Анкетно проучване за нагласите на студентите към електронната среда на обучение
36.52% оценяват активността си в електронна среда като по-висока, а 19.51% като по-ниска в сравнение с присъствената форма на обучение. По-висока мотивация констатират 33.52%, а по-ниска 25.18%. 21.9% отчитат, че са по-натоварени в сравнение с присъствената форма, а 18.83%, че са по-малко натоварени. 24.16% споделят, че предпочитат присъствено обучение, 42.94% са за електронна форма, а 32.90% смятат, че хибридното обучение е най-удачно за тях.
Анкетно проучване сред кандидат-студентите за техните нагласи и очаквания към НБУ
Получени отговори от 1333 кандидат-студенти. Основният източник на информация за кандидатстващите в НБУ са неговите студенти (50,8%). Личните впечатления от университета (47%) и информацията от съучениците (31.8%) са също определящи за избора на кандидат-студентите. Основните предимства на НБУ кандидатите виждат в добрата практическа подготовка (74.6%), съвременната материална база (65,2%) и различното отношение към студентите (53,3%). Своето твърдо намерение да кандидатстват само в НБУ заявяват 55.2% от кандидат-студентите.