Нов български университет се създава с решение на Седмото Велико народно събрание на 18 септември 1991 г. С това решение се дава статут на висше училище на учреденото през 1990 г. от проф. Богдан Богданов, д. н. и група български интелектуалци Дружество за нов български университет.
За първи път в България Нов български университет въвежда и развива обучението по програми за степените бакалавър, магистър и доктор; кредитната система; интердисциплинността на програмите; дистанционната и електронната форма на обучение; продължаващото обучение; новия тип кандидатстудентска кампания и писмен изпит – Тест по общообразователна подготовка (ТОП); електронното записване; отворената система за обучение с възможност за свободен избор от студентите.
През академичната 2022/2023 година Нов български универститет е отличен с наградата „Еко етикет за устойчиви сгради в София 2022“ на Столична община. Нов български университет получава и „Академичен оскар“ професионално направление „Теория на изкуствата“.
Девизът на НБУ е Ne varietatem timeamus – Да не се боим от разнообразието.
Мисия
Да бъде свободен, независим и динамичен университет:
- ориентиран към своите студенти като изгражда цялостни, независими, предприемчиви, и социално отговорни личности, чрез споделено лидерство между студенти и преподаватели;
- иновативен и предприемчив в развитието на университетското образование, научните изследвания и творчеството чрез общо класическо, интердисциплинарно и специализирано обучение, и научни изследвания и творческа дейност в отворени международни мрежи;
- развиващ университетската общност като разпознава, уважава и насърчава талантите и приносите на студентите, преподавателите и администрацията;
- отворен към външната среда със своя академичен потенциал и реагиращ на социалните и икономическите промени като участва в тях със свои проекти.
Академичен профил
- науките за човека и обществото;
- природните и биомедицинските науки;
- новите технологии;
- изкуствата.
Образователна философия
Образователната философия на НБУ е основана на либералната идея за образование, свързващо придобиването на знания, умения и професионалното специализиране с общото духовно развитие.
Управление
- Настоятелство
- Сенаторски съвет
- Председателски съвет на Настоятелството
- Академичен съвет
- Ректор
- Ректорски съвет
Визия НБУ 2028
- Да актуализира и повишава качеството на образованието
- Да развива изследователска и творческа дейност с висок стандарт
- Да осигури съвременна и приятелска среда за учене, израстване и взаимодействие
- Да оптимизира ефективността си
- Да осигурява добра връзка между университета и обществото
Стратегически проекти
- Развитие на учебните програми и формите на обучение
- Развитие на научноизследователската и творческата дейност
- Развитие на университетската общност
- Развитие на материалната среда и сигурността
- Усъвършенстване на външната и вътрешната комуникация
- Интернационализация на академичните дейности
- Финансово развитие на НБУ
Нормативни актове
През академичната 2022/2023 г. са приети, изменени и допълнени следните нормативни актове:
- Правилник за устройството и дейността на НБУ
Изменен и допълнен от Настоятелството на 05.12.2022 г.;
- Изисквания за видовете работа и процедура за планиране, отчитане и оценяване на основната заетост на преподавателите на трудов договор в НБУ
Изменени и допълнени от Настоятелството на НБУ на 03.06.2023 г.;
- Критерии и процедура за атестиране на годишната допълнителна заетост на преподавателите на трудов договор в НБУ
Изменени и допълнени от Настоятелството на НБУ на 03.06.2023 г.;
- Наредба за учебния процес в НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 23.05.2023 г.;
- Стандарт за дистанционно обучение
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 28.02.2023 г.;
- Стипендии на НБУ и процедури за присъждане
Изменени и допълнени от Академичния съвет на НБУ на 11.07.2023 г.;
- Наредба за развитието на академичния състав на НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 05.12.2022 г.;
- Наредба за вътрешния ред в Нов български университет
Изменена и допълнена от Ректорския съвет на НБУ на 16.05.2023 г..
Система за качество
Анкетни проучвания
Анкетно проучване сред първокурсниците на НБУ
В анкетата се включиха 2095 първокурсници. Близо 48% от тях оценяват като високо нивото си на удовлетвореност след първите седмици в НБУ. Над 66% се изказват в подкрепа на покрити високи очаквания. Почти същия процент са доволни от направения избор на учебна програма. Но само 29% споделят, че се справят без проблеми с изискванията на учебния процес. А около 6% споделят, че имат затруднения, с които не са сигурни дали ще се справят. В анкетата под формата на въпрос първокурсниците бяха запознати с възможността НБУ да им предложи гъвкав подход за справяне със затрудненията в началото на тяхното обучение в университета.
Анкетно проучване сред докторантите на НБУ
За нуждите от добро представяне пред НАОА за НБУ беше важно да постави началото на допитване и сред докторантите си, независимо от техния ограничен брой. 45% от докторантите споделят, че не срещат пречки в работата си. А най-много – 27% твърдят, че пречките са главно от административен характер. Близо 55% биха искали да участват по-активно в проекти, а 45% биха желали да прекарват време в други изследователски институции. Като най-сериозно затруднение пред дипломирането си 55% посочват публикационната си дейност, а 27% изследователските или творческите дейности. Над 63% имат намерение след дипломирането си да започнат академичната си кариера в НБУ.
Медията на младия човек
Това ad-hoc проучване беше проведено за нуждите на стартиращата медия на НБУ. В него се опитахме да очертаем профила на ползвателите на съвременните медии – както демографски, така и като интереси и поведение. 85% споделиха, че в личен план на първо място им е важна професионалната реализация, 75% взаимоотношенията им с другите, 71% здравето – тяхно и на близките им хора. 86% се информират предимно от социалните мрежи, 83% от онлайн медиите, а 66% от приятелите си. Близо 40% споделят, че само 1-2 пъти месечно ползват традиционните медии, като в тях най-вече търсят актуални обществени теми или анализ на важното от деня. Младите намират традиционните медии за манипулативни (73%), негативни (69%), твърде политизирани (56%). Без изненада над 90% споделят, че ежедневно са в социалните мрежи – най-вече Инстаграм и Ютюб. Но споделят, че това отнема от личното им време (50%), усещат език на омразата (48%) и дребнотемие (48%).
Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от курсовете и преподавателите
Анкетата през есенния семестър получи 46 9344 отговора. Средната оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е мн. добър 5.34, а на преподавателите мн. добър 5.42. Над 77% от студентите твърдят, че биха препоръчали съответния курс на свои колеги. Относно качеството на учебния процес над 85% споделят че в течение на курса са били използвани презентации; 76% че са използвани аудио и видеоматериали; 71% ситуационни игри и демонстрации; 82 % примери от практиката и реални казуси. Относно преподавателите 84% от студентите твърдят, че преподавателите създават среда за диалог и дискусии, 85%, че са предварително разяснени темите и целите на курса, както и начините на оценяване. Според над 81% от студентите преподавателите са предоставили допълнителни учебни материали и активно са използвали Мудъл НБУ. Над 86% определят преподавателите си като диалогични и коректни. За курсовете близо 80% от студентите споделят, че са полезни, разбираеми за тях и свързани с другите курсове, които изучават.
През пролетния семестър са получени 35 554 отговора. Средната оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е мн. добър 5.37, а на преподавателите мн. добър 5.43. Над 77% от студентите твърдят, че биха препоръчали съответния курс на свои колеги. Относно качеството на учебния процес над 85% споделят че в течение на курса са били използвани презентации; 77% че са използвани аудио и видеоматериали; 74% ситуационни игри и демонстрации; 82 % примери от практиката и реални казуси. Относно преподавателите 84% от студентите твърдят, че преподавателите създават среда за диалог и дискусии, над 85%, че са предварително разяснени темите и целите на курса, както и начините на оценяване. Според над 82% от студентите преподавателите са предоставили допълнителни учебни материали и активно са използвали Мудъл НБУ. Над 85% определят преподавателите си като диалогични и коректни.. За курсовете близо 80% от студентите споделят, че са полезни, разбираеми за тях и свързани с другите курсове, които изучават. За първи път беше добавен въпрос относно мнението на студентите за обезпечеността на учебния процес със съвременна материална и техническа база. Над 77% отговорят, че са удовлетворени по този показател, около 3% не са.
Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от учебните програми
Събрани са 8661 отговора. Средната оценка, която дават студентите на НБУ на учебните програми, е мн. добър 4.99. 64% от отговорилите заявяват удовлетворение от подредеността на курсовете в своите програми – от въвеждащи към по-специализирани. 63% от студентите мислят, че тяхната програма им дава нужните знания и умения в съответната професионална област. Практическите знания успешно допълват теоретичните дисциплини според 62% от студентите. Над 56% от отговорилите заявяват, че тяхната програма предоставя възможности за практика и стажове, като тези практики и стажове надграждат учебното съдържание.
Анкетно проучване сред кандидат-студентите за техните нагласи и очаквания към НБУ
Въпросите в това анкетно проучване бяха актуализирани в голяма степен, за да събере по-разширена информация за комуникационните канали, предпочитани от кандидат-студентите, за ефективността на рекламната кампания на НБУ. Получени бяха отговори от 1069 кандидат-студенти. Кандидат-студентите на НБУ очакват на първо място от университета добра практическа подготовка (79%), успешна реализация (73%) и съвременна материална база (68%).
Основният източник на информация за кандидатстващите в НБУ са неговите студенти (59%). Личните впечатления от университета (43%) и интернет страницата на университета (38%). Своето твърдо намерение да кандидатстват само в НБУ заявяват 57.8% от кандидат-студентите, 19.3% се колебаят дали да кандидатстват и другаде, а 22.9% със сигурност ще опитат и в други висши училища.
Сертифициране
През февруари 2023 г се провежда първи контролен одит по ресертификацията на НБУ по стандартите на ISO 9001-2015 от новия тригодишен период.