Нов български университет се създава с решение на Седмото Велико народно събрание на 18 септември 1991 г. С това решение се дава статут на висше училище на учреденото през 1990 г. от проф. Богдан Богданов, д. н. и група български интелектуалци Дружество за нов български университет.
За първи път в България Нов български университет въвежда и развива обучението по програми за степените бакалавър, магистър и доктор; кредитната система; интердисциплинността на програмите; дистанционната и електронната форма на обучение; продължаващото обучение; новия тип кандидатстудентска кампания и писмен изпит – Тест по общообразователна подготовка (ТОП); електронното записване; отворената система за обучение с възможност за свободен избор от студентите.
Девизът на НБУ е Ne varietatem timeamus – Да не се боим от разнообразието.
Мисия
Да бъде свободен, независим и динамичен университет:
- ориентиран към своите студенти като изгражда цялостни, независими, предприемчиви, и социално отговорни личности, чрез споделено лидерство между студенти и преподаватели;
- иновативен и предприемчив в развитието на университетското образование, научните изследвания и творчеството чрез общо класическо, интердисциплинарно и специализирано обучение, и научни изследвания и творческа дейност в отворени международни мрежи;
- развиващ университетската общност като разпознава, уважава и насърчава талантите и приносите на студентите, преподавателите и администрацията;
- отворен към външната среда със своя академичен потенциал и реагиращ на социалните и икономическите промени като участва в тях със свои проекти.
Академичен профил
- науките за човека и обществото;
- природните и биомедицинските науки;
- новите технологии;
- изкуствата.
Образователна философия
Образователната философия на НБУ е основана на либералната идея за образование, свързващо придобиването на знания, умения и професионалното специализиране с общото духовно развитие.
Управление
- Настоятелство
- Сенаторски съвет
- Председателски съвет на Настоятелството
- Академичен съвет
- Ректор
- Ректорски съвет
Визия НБУ 2028
- Да актуализира и повишава качеството на образованието
- Да развива изследователска и творческа дейност с висок стандарт
- Да осигури съвременна и приятелска среда за учене, израстване и взаимодействие
- Да оптимизира ефективността си
- Да осигурява добра връзка между университета и обществото
Стратегически проекти
- Развитие на учебните програми и формите на обучение
- Развитие на научноизследователската и творческата дейност
- Развитие на университетската общност
- Развитие на материалната среда и сигурността
- Усъвършенстване на външната и вътрешната комуникация
- Интернационализация на академичните дейности
- Финансово развитие на НБУ
Нормативни актове
През академичната 2023/2024 г. са приети, изменени и допълнени следните нормативни актове и др.:
- Правилник за устройството и дейността на НБУ
Изменен и допълнен от Настоятелството на 04.12.2023 г.;
- Наредба за заетостта на преподавателите в НБУ
Изменена и допълнена от Настоятелството на НБУ на 01.06.2024 г.;
- Приложение 1А – Изисквания за видовете работа и процедура за планиране, отчитане и оценяване на основната заетост на преподавателите на трудов договор в НБУ
Изменено и допълнено от Настоятелството на НБУ на 01.06.2024 г.;
- Стандарт за завършване на образователно-квалификационна степен
Изменени и допълнени от Академичния съвет на НБУ на 21.11.2023 г., чл. 52 влиза в сила от 01.10.2024 г.;
- Процедура за прекъсване на обучението в НБУ, валидност и възстановяване на студентски права
Приета от Академичния съвет на НБУ на 21.11.2023 г.. в сила от 01.10.2024 г.;
- Програмна схема (Випуск 2023/2024)
Приета от Академичния съвет на НБУ на 19.12.2023 г.;
- Процедура за администриране на мобилностите по програма „Еразъм+“ 2021-2027 г.
Приета от Академичния съвет на НБУ на 23.04.2024 г.;
- Стипендии на НБУ и процедури за присъждане
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 24.09.2024 г.;
- Стандарт за организация и провеждане на събития в НБУ
Приет от Академичния съвет на НБУ на 24.09.2024 г.;
- Статут на Библиотека „Проф. Богдан Богданов, д. н.“
Приет от Ректорския съвет на НБУ на 12.03.2024 г.;
- Статут на Център за обучителни ресурси
Изменен и допълнен от Ректорския съвет на НБУ на 12.03.2024 г.;
- Статут на фонд „Александър Божков“
Изменен и допълнена от ПС на Настоятелството на НБУ на 25.07.2024 г..
Система за качество
Анкетни проучвания
- Анкета Установяване на съществуващи университетски субобщности
Това проучване е в пряка връзка с изпълнението на новия стратегически план на НБУ 2023-2028 г. В него участваха както студенти и преподаватели, така и служители и алумни на университета. Бяха дефинирани съществуващите формални и неформални университетски субобщности и процента на принадлежност на отговорилите към тях. Предмет на анкетирането беше и подкрепата от страна на университета, ползите за участващите, предизвикателствата и възможните подобрения пред активността на всяка субобщност.
- Анкетно проучване сред първокурсниците на НБУ
В анкетата се включиха 2705 първокурсници. Близо 50% от тях оценяват като високо нивото си на удовлетвореност след първите седмици в НБУ. Над 69% се изказват в подкрепа на покрити високи очаквания. Почти същия процент са доволни от направения избор на учебна програма. Но само 30% споделят, че се справят без проблеми с изискванията на учебния процес. А около 6% споделят, че имат затруднения, с които не са сигурни дали ще се справят. В анкетата под формата на въпрос първокурсниците бяха запознати с възможността НБУ да им предложи гъвкав подход за справяне със затрудненията в началото на тяхното обучение в университета.
Анкетно проучване сред докторантите на НБУ
За НБУ беше важно да продължи допитването и сред докторантите си, независимо от техния брой. Над 63% от докторантите споделят, че не срещат пречки в работата си. А най-много – 21% твърдят, че пречките са главно от административен характер. Близо 36% биха искали да участват по-активно в проекти, а 31% биха желали да прекарват време в други изследователски институции. Като най-сериозно затруднение пред дипломирането си 47% посочват публикационната си дейност, а 42% изследователските или творческите дейности. Близо 79% имат намерение след дипломирането си да започнат академичната си кариера в НБУ.
- Анкетно проучване за удовлетвореност от административното обслужване на студентите на НБУ
В допитването взеха участие 6931 студенти – два пъти повече от предишното анкетиране през 2021 г. Студентите дават много добра и отлична оценка в рамките на над 57% на Студентската администрация, 63% та администрацията на ФБО; 63% на администрацията на БФ; 64% на МФ и на ФДЕНО. Служителите в департаментните администрации събират над 63% много добри и отлични оценки. Центърът за кариерно развитие получава над 64% позитивни оценки. Библиотеката на НБУ е с най-висок дял положително мнение – над 74%.
- Анкетно проучване сред преподавателите за необходимостта от обучения за осигуряване на качеството и повишаване на квалификацията в професионалните направления и специалностите от регулираните професии
В анкетата взеха участие 86 преподаватели. В предложените обучения по комуникативни умения над 63% са посочили желание да се включат в обучение по умения за дигитална комуникация. От предложените обучения за работа с проблемни студенти най-голям интерес (65%) е проявен към справянето с агресивни студенти. От обученията по дигитални компетенции най-значим е интересът към работата изкуствения интелект – 73%. От предложените обучения в сферата на управленските умения 59% са проявили интерес към работата в екипи. Изключително голям интерес се открои към предложените обучения в сферата на проектната дейност – всички предложения са с над 50% заявен интерес за участие.
- Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от курсовете и преподавателите
Анкетата през есенния семестър получи 41 663 отговора. Средната оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е мн. добър 5.29, а на преподавателите мн. добър 5.36. Над 75% от студентите твърдят, че биха препоръчали съответния курс на свои колеги. Относно качеството на учебния процес над 84% споделят че в течение на курса са били използвани презентации; 75% че са използвани аудио и видеоматериали; 71% ситуационни игри и демонстрации; 81 % примери от практиката и реални казуси. Относно преподавателите 82% от студентите твърдят, че преподавателите създават среда за диалог и дискусии, 83%, че са предварително разяснени темите и целите на курса, както и начините на оценяване. Според над 80% от студентите преподавателите са предоставили допълнителни учебни материали и активно са използвали Мудъл НБУ. Над 84% определят преподавателите си като диалогични и коректни. За курсовете близо 80% от студентите споделят, че са полезни, разбираеми за тях и свързани с другите курсове, които изучават. Над 81% твърдят, че курсовете са достатъчно обезпечени от материална и техническа гледна точка за провеждане на съвременен учебен процес.
През пролетния семестър са получени 35 661 отговора. Средната оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е мн. добър 5.34, а на преподавателите мн. добър 5.39. Над 76% от студентите твърдят, че биха препоръчали съответния курс на свои колеги. Относно качеството на учебния процес над 85% споделят че в течение на курса са били използвани презентации; 77% че са използвани аудио и видеоматериали; 74% ситуационни игри и демонстрации; 82 % примери от практиката и реални казуси. Относно преподавателите, близо 84% от студентите твърдят, че преподавателите създават среда за диалог и дискусии, над 84%, че са предварително разяснени темите и целите на курса, както и начините на оценяване. Според над 82% от студентите преподавателите са предоставили допълнителни учебни материали и активно са използвали Мудъл НБУ. Над 85% определят преподавателите си като диалогични и коректни.. За курсовете близо 80% от студентите споделят, че са полезни, разбираеми за тях и свързани с другите курсове, които изучават. Над 82% твърдят, че курсовете са достатъчно обезпечени от материална и техническа гледна точка за провеждане на съвременен учебен процес.
- Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от учебните програми
Събрани са 8677 отговора. Средната оценка, която дават студентите на НБУ на учебните програми, е мн. добър 4.96. 63% от отговорилите заявяват удовлетворение от подредеността на курсовете в своите програми – от въвеждащи към по-специализирани. 63% от студентите мислят, че тяхната програма им дава нужните знания и умения в съответната професионална област. Практическите знания успешно допълват теоретичните дисциплини според 63% от студентите. Близо 56% от отговорилите заявяват, че тяхната програма предоставя възможности за практика и стажове, като тези практики и стажове надграждат учебното съдържание.
- Анкетно проучване сред кандидат-студентите за техните нагласи и очаквания към НБУ
Въпросите в това анкетно проучване бяха актуализирани в голяма степен, за да събере по-разширена информация за комуникационните канали, предпочитани от кандидат-студентите, за ефективността на рекламната кампания на НБУ. Получени бяха отговори от 1103 кандидат-студенти. Кандидат-студентите на НБУ очакват на първо място от университета добра практическа подготовка (78%), успешна реализация (72%) и съвременна материална база (66%). Основният източник на информация за кандидатстващите в НБУ са неговите студенти (63%). Личните впечатления от университета (42%) и интернет страницата на университета (33%). Своето твърдо намерение да кандидатстват само в НБУ заявяват 71.3% от кандидат-студентите, 7.5% се колебаят дали да кандидатстват и другаде, а 21.2% със сигурност ще опитат и в други висши училища.
Сертифициране
През януари 2024 г. се провежда ежегоден вътрешен одит на НБУ. В него за първи път участва обучен и сертифициран екип от вътрешни одитори на Нов български университет.
През февруари 2024 г. се провежда втори контролен одит по ресертификацията на НБУ по стандартите на ISO 9001-2015 от новия тригодишен период.