Нов български университет се създава с решение на Седмото Велико народно събрание на 18 септември 1991 г. С това решение се дава статут на висше училище на учреденото през 1990 г. от проф. Богдан Богданов, д. н. и група български интелектуалци Дружество за нов български университет.
За първи път в България Нов български университет въвежда и развива обучението по програми за степените бакалавър, магистър и доктор; кредитната система; интердисциплинността на програмите; дистанционната и електронната форма на обучение; продължаващото обучение; новия тип кандидатстудентска кампания и писмен изпит – Тест по общообразователна подготовка (ТОП); електронното записване; отворената система за обучение с възможност за свободен избор от студентите.
Когато на 24 февруари 2022 година Русия започва война срещу Украйна, Нов български университет се включва с редица инициативи и събития в помощ за Украйна и опазването на мира. Проф. Христо Тодоров, член на настоятелството на НБУ и проф. Момчил Методиев, ръководител на департамент „История“ се включват в каузата, свързана с гражданското образование в училище, „Университетски професори помагат на учителите да говорят с децата за войната в Украйна“. Още в първите дни на войната проф. Михаил Станчев, завеждащ катедра по нова и най-нова история в историческия факултет на Харковския национален университет „Василий Каразин“, изнася публична лекция в Нов български университет на тема „Анатомия на украинско-руските отношения“. Избягал от войната и потърсил убежище в България, той е поканен от председателя на Настоятелството на НБУ проф. Веселин Методиев и ректора проф. Пламен Дойнов, да се включи като гост-лектор в курсовете на департамент „Политически науки“. Студентският съвет на НБУ организира блраготворителната изложба „Безмислието на войната – погледи и алтернативи“. Първата в световната литература стихосбирка за войната в Украйна – „Преди да измият кръвта“ е на преродавателя от департамент „Нова българистика“ – доц. Йордан Ефтимов. Превърналият се в традиция проект на департамент „Дизайн“ – „НБУ за Корал“, в чиято основа стои опазването на природата на един от малкото останали диви плажове в България насочва вниманието към съхраняването на мира:„НБУ за Корал е и НБУ за Украйна“, защото от другата страна на плажа, от другата страна на това море няма изкуство, няма инсталации – изкуството и историята на един народ са системно унищожавани, прави се опит да бъде заличена цяла една култура. От другата страна на това море се води война, има зло, злото е близо“, казва проф. д-р Борис Сергинов, декан на Магистърски факултет на НБУ. НБУ работи по проекта „Подкрепа за интеграцията на украинските бежанци в България“, който има за цел да подпомогне украински граждани, които са намерили убежище в България докато трае войната, водена от Русия.
През академичната 2021/2022 година Нов български универститет е отличен с наградата „Еко етикет за устойчиви сгради в София 2022“ на Столична община. Нов български университет получава и „Академичен оскар“ професионално направление „Теория на изкуствата“.
Девизът на НБУ е Ne varietatem timeamus – Да не се боим от разнообразието.
Мисия
- Да бъде ориентиран към своите студенти като изгражда предприемчиви, социално отговорни личности, подготвени за живот в условията на съвременна демократична България, обединена Европа и глобализиращия се свят
- Да допринася за напредъка на университетското образование чрез интердисциплинарно и специализирано обучение и научни изследвания по международни стандарти
- Да поставя в служба на обществото своя академичен потенциал и да реагира на социалните и икономическите промени, като участва в тях със свои проекти
Академичен профил
- науките за човека
- науките за обществото
- природните науки
- новите технологии
- изкуствата
Образователна философия
Образователната философия на НБУ е основана на либералната идея за образование, свързващо придобиването на знания и професионалното специализиране с общото духовно развитие.
Управление
- Настоятелство
- Сенаторски съвет
- Председателски съвет на Настоятелството
- Академичен съвет
- Ректор
- Ректорски съвет
Визия НБУ 2025
- НБУ е образователен център, ориентиран към своите студенти, който осигуряваобновяваща се учебна програма, фокусирана върху високото качество и насочена към компетенциите на XXI век.
- НБУ е изследователски и творчески център за идеи, проекти и технологии, както за собственото си развитие, така и за да посреща нуждите на общественото развитие сега и в бъдеще.
- НБУ има засилено публично присъствие за разпространение на своите постижения и утвърждаване на положителен и креативен имидж, и повишаване на рейтинга на университета в национален и международен план.
- НБУ има изграден кампус с развита инфраструктура и висок стандарт на материалната база за осигуряване на академична среда.
Стратегически проекти
- Реформа на общото образование
- Развитие на учебните програми
- Развитие на преподавателския състав
- Развитие на научноизследователската и творческата дейности на НБУ чрез приоритетни проекти
- Развитие на материалната база
- Комуникационна реформа
Нормативни актове
През академичната 2021/2022 г. са приети, изменени и допълнени следните нормативни актове:
Правилник за устройството и дейността на НБУ
Изменен и допълнен от Настоятелството на 29.11.2021 г. и на 28.05.2022 г.
Наредба за заетостта на преподавателите в НБУ
Изменена и допълнена от Настоятелството на НБУ на 28.05.2022 г.
Изисквания за видовете работа и процедура за планиране, отчитане и оценяване на основната заетост на преподавателите на трудов договор в НБУ – Приложение 1а) към Наредба за заетостта на преподавателите в НБУ
Изменени и допълнени от Настоятелството на НБУ на 28.05.2022 г.
Критерии и процедура за атестиране на годишната допълнителна заетост на преподавателите на трудов договор в НБУ– Приложение 2а) към Наредба за заетостта на преподавателите в НБУ
Изменени и допълнени от Настоятелството на НБУ на 28.05.2022 г.
Наредба за учебния процес в НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 17.05.2022 г.
Процедура за обучение на докторанти- Приложение 4 към Наредба за учебния процес в НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на 17.05.2022 г.
Наредба за студентите в НБУ
Изменена и допълнена от Академичния съвет на НБУ на 17.05.2022 г. и 27.09.2022 г.
Политика за равнопоставеност между половете
Приета от Академичния съвет на НБУ на 14.06.2022 г.
Правилник за организацията и дейността на Студентски съвет на НБУ
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 14.06.2022 г.
Статут на УПИЗ „Радио-телевизионен център“ на НБУ
Изменен и допълнен от Ректорски съвет на НБУ на 15.02.2022 г., 10.05.2022 г. и 07.06.2022 г.
Статут на Център за обучителни ресурси
Приет от Ректорския съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Стандарт за учебна програма, аудиторен курс и тренингов курс – Приложение 1 към Наредба за учебния процес в НБУ
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 22.02.2022 г.
Програмна схема – випуск 2020/2021 в Приложение 3 към Наредба за учебния процес на НБУ
Приета от Академичния съвет на НБУ на 22.02.2022 г.
Програмна схема – випуск 2021/2022 в Приложение 3 към Наредба за учебния процес на НБУ
Приета от Академичния съвет на НБУ на 22.02.2022 г.
Програмна схема – випуск 2020/2021 в Приложение 3 към Наредба за учебния процес на НБУ
Приета от Академичния съвет на НБУ на 22.02.2022 г.
Стандарт за завършване на образователно-квалификационна степен в НБУ – Приложение 8 към Наредба за учебния процес на НБУ
Приет от Академичния съвет на НБУ на 22.02.2022 г.
Наръчник на системата за управление на качеството в НБУ
Изменен и допълнен от Академичния съвет на НБУ на 22..02.2022 г.
Наредба за проектната дейност на НБУ – външни проекти – Приложение 1 към Наредба за финансовата дейност, имуществото и фондовете на НБУ
Изменена и допълнена от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Образец на договор на ръководител на проект – Приложение 2 към Наредба за проектната дейност на НБУ
Приет от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Образец на договор на експерт по проект – Приложение 3 към Наредба за проектната дейност на НБУ Приет от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Образец на договор на координатор на проект – Приложение 4 към Наредба за проектната дейност на НБУ
Приет от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Образец на договор на технически сътрудник по проект – Приложение 5 към Наредба за проектната дейност на НБУ
Приет от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Образец на договор на счетоводител на проект – Приложение 6 към Наредба за проектната дейност на НБУ
Приет от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Образец на договор на юрисконсулт по проект – Приложение 7 към Наредба за проектната дейност на НБУ
Приет от Ректорски съвет на НБУ на 05.07.2022 г.
Общ статут на учебно-практическите и изследователските звена в НБУ
Изменен и допълнен от Ректорски съвет на НБУ на 07.06.2022 г.
Система за качество
Анкетни проучвания
- Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от курсовете и преподавателите
Получени отговори през есенния семестър – 52 154. Средната оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е много добър 5.34, а на преподавателите много добър 5.41. Над 76% от студентите твърдят, че биха препоръчали съответния курс на свои колеги. Относно качеството на учебния процес над 84% споделят, че в течение на курса са били използвани презентации; 76% – че са използвани аудио и видеоматериали; 69% ситуационни игри и демонстрации; 81 % примери от практиката и реални казуси. Относно преподавателите 83% от студентите твърдят, че преподавателите създават среда за диалог и дискусии, 84%, че са предварително разяснени темите и целите на курса, както и начините на оценяване. Според над 80% от студентите преподавателите са предоставили допълнителни учебни материали и активно са използвали Мудъл НБУ. Над 85% определят преподавателите си като диалогични и коректни. За курсовете близо 80% от студентите споделят, че са полезни, разбираеми за тях и свързани с другите курсове, които изучават. Получени отговори през пролетния семестър – 36 809. Средната оценка, която студентите на НБУ дават на курсовете, е много добър 5.38, а на преподавателите много добър 5.44. Над 78% от студентите твърдят, че биха препоръчали съответния курс на свои колеги. Относно качеството на учебния процес над 85% споделят че в течение на курса са били използвани презентации; 77% че са използвани аудио и видеоматериали; 73% ситуационни игри и демонстрации; 83 % примери от практиката и реални казуси. Относно преподавателите 84% от студентите твърдят, че преподавателите създават среда за диалог и дискусии, над 85%, че са предварително разяснени темите и целите на курса, както и начините на оценяване. Според над 82% от студентите преподавателите са предоставили допълнителни учебни материали и активно са използвали Мудъл НБУ. Над 85% определят преподавателите си като диалогични и коректни. За курсовете близо 80% от студентите споделят, че са полезни, разбираеми за тях и свързани с другите курсове, които изучават.
- Анкетно проучване за удовлетвореността на студентите от учебните програми
Получени отговори – 8282. Средната оценка, която дават студентите на НБУ на учебните програми, е много добър 5.02. 70.74% от отговорилите заявяват удовлетворение от подредеността на курсовете в своите програми – от въвеждащи към по-специализирани. 71.13% от студентите мислят, че тяхната програма им дава нужните знания и умения в съответната професионална област. Практическите знания успешно допълват теоретичните дисциплини според 69.41% от студентите. Над 62% от отговорилите заявяват, че тяхната програма предоставя възможности за практика и стажове, като тези практики и стажове надграждат учебното съдържание.
- Анкетно проучване за удовлетвореност от административното обслужване на студентите на НБУ
В допитването взимат участие 3480 студенти – два пъти повече от предишното анкетиране през 2019 г. Студентите дават много добра и отлична оценка в рамките на над 60% на Студентската администрация, 65% та администрацията на ФБО; 66% на администрацията на БФ; 65% на МФ и на ФДЕНО. Програмните консултанти и секретар специалистите събират над 76% много добри и отлични оценки, колкото и секретарите на департаменти. Кандидатстудентски и студентски информационен център получава над 66% позитивни оценки, колкото и Центъра за кариерно развитие. Библиотеката на НБУ е с най-висок дял положително мнение – над 80%.
- Анкетно проучване сред кандидат-студентите за техните нагласи и очаквания към НБУ
Получени отговори от 1465 кандидат-студенти. Основният източник на информация за кандидатстващите в НБУ са неговите студенти (52%). Личните впечатления от университета (45%) и информацията от съучениците (32%) са също определящи за избора на кандидат-студентите. Основните предимства на НБУ кандидатите виждат в добрата практическа подготовка (77%), съвременната материална база (61%) и различното отношение към студентите (50%). Своето твърдо намерение да кандидатстват само в НБУ заявяват 55.5% от кандидат-студентите, 28.3% се колебаят дали да кандидатстват и другаде, и само 16.2% със сигурност ще опитат и в други висши училища.
Сертифициране
През февруари 2022 г. успешно се провежда ресертификация на Нов български университет по стандартите на ISO 9001:2015 за нов тригодишен период.